Zdrowy styl życia to mój wybór! cz II

Zdrowy styl życia to mój wybór! cz II

7. Spożywaj świeże produkty

Świeże owoce oraz warzywa to najlepsze źródło witamin, soli mineralnych oraz błonnika. Nawet najlepszy preparat witaminowy nie może się z nimi równać. Osoby, które dbają o linię powinny ten punkt zapamiętać szczególnie. Jeśli chodzi bowiem o wartość kaloryczną, to jest ona zdecydowanie niższa niż w przypadku innych produktów. Każdy spożywany w ciągu dnia posiłek powinniśmy łączyć właśnie z warzywami bądź owocami.

W sezonie zimowo – wiosennym bez obaw można sięgać po mrożonki. Niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych dostarczają oleje, które tłoczone są na zimno. Zalicza się do nich olej rzepakowy, lniany. Do tego dodać należy nasiona lnu, rzepaku, siemię lniane, orzechy włoskie, kiełki pszenicy, nasiona dyni oraz sezamu. Dużych ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych dostarczają również ryby morskie oraz oliwa z oliwek, ale ta, która tłoczona jest na zimno.

8. Utrzymuj równowagę kwasowo – zasadową

Wskazane jest, aby 80% spożywanych produktów stanowiły produkty zasadotwórcze. Pozostałe 20% to produkty kwasotwórcze. Większość nas stosuje jednak odwrotne proporcje. Równowaga kwasowo – zasadowa to termin używany dla określenia stanu, w którym w naszym organizmie zachodzi równowaga między kationami oraz anionami w płynach ustrojowych. Równowaga kwasowo – zasadowa odpowiada za właściwy przebieg procesów życiowych.

9. Ostatni posiłek jedz najpóźniej na 2 godz. przed spaniem

Stosowanie się do tej reguły zapewnia spokojny sen, którego nie będzie zakłócać intensywna praca układu pokarmowego.

10. Unikaj warzyw poza okresem wegetacyjnym

Popularne warzywa: pomidory, sałata, kapusta pekińska – poza sezonem wegetacyjnym zawierają nie tylko cukry i białka, ale również półprodukty. Głównie chodzi o azotany, które przybierają postać azotynów. W naszych ustach przekształcają się on w bardzo groźne nitrozoaminy.

11. Ograniczaj masło i margarynę

Masło jest produktem pochodzenia zwierzęcego. Produkowane jest z mleka krowiego. W dobrym maśle tłuszcz stanowi około 82% objętości. Naturalny kolor masła to kolor biały. Większości osób masło kojarzy się jednak z barwą żółtą. Z tego powodu producenci decydują się sięgać po barwniki. Najczęściej jest to karoten, który znajduje się w marchwi. Masło jest oczywiście bardzo smaczne, ale dostarcza nam dużych ilości nasyconych kwasów tłuszczowych, izomerów trans oraz cholesterolu. Do tego jest naprawdę kaloryczne.

Margaryna to mieszanina tłuszczów roślinnych, zwierzęcych, wody bądź mleka. Do tego dochodzą sztuczne substancje dodatkowe, których zadaniem jest polepszenie smaku, wartości odżywczych oraz przedłużenie terminu ważności. Dostępne na rynku margaryny charakteryzują się zawartością tłuszczu wahającą się od 45 do 80%. Jeszcze nie tak dawno margaryna powstała w procesie uwodornienia. W efekcie nienasycone kwasy tłuszczowe zmieniały się w izomery trans. Dzisiaj wykorzystuje się tłuszcze estryfikowane. Dzięki temu w większości margaryn izomery trans już nie występują. Jeśli jednak są, to jest ich naprawdę niewiele.

Margaryny twarde to produkty, w których izomerów trans jest naprawdę mnóstwo. Masło powinno być stosowane w diecie dzieci, które nie ukończyły jeszcze siódmego roku życia, a także u osób starszych. Masło nasz układ pokarmowy trawi o wiele łatwiej niż margarynę. Podawanie masła zaleca się również kobietom w ciąży oraz mamom karmiącym dzieci piersią. Osoby dorosłe mogą z powodzeniem sięgać po margaryn do smakowania.

12. Pij co najmniej 1 litr wody dziennie

Przy diecie niskokalorycznej w ciągu dnia należy wypijać przynajmniej litr wody.