Sekrety zdrowego jedzenia

Sekrety zdrowego jedzenia

Zdrowy tryb życia 

Gdy mówimy o zdrowym odżywianiu nie możemy nie zgodzić się z tym, że jest to podstawowy czynnik, który warunkuje prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Niestety, nie każdy wie, jak rozpocząć zmiany i co właściwie powinno ulec przeobrażeniu na naszym talerzu. Jak to zwykle bywa, pierwszym krokiem pozostaje stworzenie listy tych produktów, które wymagają szczególnej uwagi podczas wizyty na zakupach.

Moda na zdrowie 

Jak zatem dostarczać do organizmu tłuszcze, białka i węglowodany, a jednocześnie mieć pewność, że odżywiamy się zdrowo?

Choć węglowodany są niezbędne, jeśli dieta ma być zdrowa, nie można nie zgodzić się z tym, że nie wszystkie ich źródła są dobre i zdrowe. Jeśli więc chcemy stawiać na zdrowe węglowodany proste, powinniśmy kłaść duży nacisk przede wszystkim na owoce. Tu szczególnie wartościowe okazują się być jabłka, w których skład wchodzi nawet 300 cennych i wartościowych substancji. Jeśli liczymy na pozbycie się nadmiaru kilogramów, szczególnie duże znaczenie powinny mieć dla nas pektyny. To właśnie one oczyszczają nasze jelita, a do tego nie tylko wiążą, ale i usuwają z organizmu te substancje, które są trujące. Warto też wspomnieć o tym, że pobudzają one wydalanie, a także regulują pracę układu trawiennego.

Ciekawym rozwiązaniem jest też ananas zwracający na siebie uwagę między innymi ze względu na enzym, który przyspiesza trawienie białek. Enzym ten pojawia się jednak wyłącznie w świeżych owocach, o czym warto pamiętać sięgając po ananasy z puszki. Innym owocem, z którym warto się zaprzyjaźnić wydaje się być grejpfrut. Jego jedzenie sprawia, że komórki wolniej przyswajają dostarczane im produkty odżywcze. Jest to korzystne przede wszystkim dlatego, że wiąże się to z wolniejszym wzrostem poziomu cukru we krwi. Jednocześnie dłużej możemy cieszyć się uczuciem sytości.

Grejpfrut ma też imponującą ilość pektyn, a więc wpływa korzystanie na trawienie. Owocem, który zawsze jest wart polecenia jest też arbuz. Z pewnością zdążyliśmy przyzwyczaić się już do tego, że jest znakomity, gdy chcemy szybko ugasić pragnienie. Można liczyć na niego również dlatego, że usuwa nadmiar wody z organizmu, a tym samym przyspiesza pracę nerek. Ciekawe są również porzeczki, które charakteryzują się dużą ilością potasu niezbędnego, gdy chcemy pozbyć się nie tylko nadmiernej ilości wody z organizmu, ale i skutków ubocznych przemiany materii.

>> Sprawdź meksykański likier kawowy Kahlua

Truskawki nie pozostają z nami zbyt długo, gdy jednak sezon na nie trwa w najlepsze, warto po nie sięgać nie tylko dlatego, że mają znakomity smak. Truskawki znane są również z tego, że imponują zawartością błonnika, a ten nie tylko utrzymuje uczucie sytości, ale również reguluje trawienie i regularność wypróżnień. Oczywiście, choć owoce są znakomitymi źródłami węglowodanów, nie są one jedynymi produktami, po które warto sięgać. Dobrym pomysłem okazuje się być pieczywo z pełnego ziarna, ziarna zbóż, brązowy ryż, a przede wszystkim warzywa. W tym przypadku mamy do czynienia z cennymi źródłami węglowodanów złożonych. Te są znacznie wolniej trawione przez organizm, przez co dłużej też można cieszyć się uczuciem sytości.

Gdy mówimy o źródłach białka, powinniśmy mieć na uwadze to, że panuje wśród nich hierarchia. Najbardziej wartościowe są białka pełnowartościowe, a więc te, które posiadają wszystkie niezbędne aminokwasy i dają pewność, że będą się one znajdowały we właściwych proporcjach. Najczęściej mówi się w tym kontekście o białkach pochodzenia zwierzęcego, choć i one nie mogą być traktowane jak monolit. Zawsze warto sięgać przede wszystkim po chude mięso, choć dobrym pomysłem jest również urozmaicanie go poprzez podawanie ryb.

Niestety, w tym miejscu napotykamy na pewne zaskoczenie, okazuje się bowiem, że wartościowe są przede wszystkim ryby morskie. Ich słodkowodne odpowiedniki również są wartościowe, mają jednak znacznie mniej cennych substancji. Poważnym dylematem osób, które myślą o świadomym odżywianiu się jest też ten, który wiąże się z dobrymi tłuszczami. Oczywiście, trudno nie słyszeć o tłuszczach, trudno jednak również nie zgodzić się z tym, że budzą one złe skojarzenia. Dietetycy nie mają jednak wątpliwości, co do tego, że trzeba po nie sięgać, jeśli zależy nam na tym, aby nasz organizm prawidłowo funkcjonował.

Okazuje się, że dobre tłuszcze mogą mieć wpływ nawet na redukcję masy naszego ciała, co dla wielu osób jest ogromnym zaskoczeniem. Obniżają one też poziom złego cholesterolu i sprawiają, że poprawia się wygląd naszej skóry oraz włosów. Tłuszcze takie najczęściej są określane jako NNKT – niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Niestety, nasz organizm nie produkuje ich samodzielnie, warto więc ich szukać choćby w nasionach lnu i orzechach.